Når man tuner en bil, justerer man innstillingene for å forbedre bilens ytelse.
Dette innebærer å øke hestekrefter og dreiemoment, samt redusere drivstofforbruket.
Så lenge tuning utføres profesjonelt, er det liten risiko for at justeringene vil skade bilen. Imidlertid kan
en bil som allerede er i dårlig stand påvirkes negativt av tuning. Derfor er det viktig å sørge for at bilen
er i god stand før man gjør noen justeringer.
De to mest vanlige metodene for tuning vi har er:
Chip-tuning innebærer å koble en databrikke, også kalt chip, til bilen. Den inneholder data som gjør at
bilen yter mer. Databrikken kobles på bilens ECU, som tilsvarer bilens hjerne.
Data-tuning, som er metoden vi hovedsakelig bruker, består ikke av noen fysiske inngrep på bilen. Når man
data-tuner en bil, kobler man seg på bilens hjerne gjennom OBD2-porten på bilen. Her tar man først en kopi
av hjernen slik den er før man endrer noen av innstillingene, slik at bilen yter mer.
I tillegg tilbyr vi et omfattende utvalg av tjenester, som inkluderer fjerning av EGR/DPF-funksjonen
(Eksosgassresirkulering/Dieselpartikkelfilter) via koding og reversering av tidligere utførte
tuning-prosedyrer.
Vi tilbyr også TÜV-godkjent tuning. TÜV tuning er en tuningmetode som er godkjent av både TÜV-organisasjonen
og Statens Vegvesen, og overholder strenge tyske, europeiske og norske sikkerhets- og kvalitetsstandarder.
Med vår ekspertise tilbyr vi skreddersydde løsninger som imøtekommer dine unike bilbehov, samtidig som vi
forbedrer ytelsen på en sikker og effektiv måte.
Du lurer kanskje på hvorfor bilene ikke kommer ferdig tunet fra fabrikken?
Det kan være flere årsaker til dette. En av grunnene er at bilprodusentene ofte bruker den samme motoren i
flere bilmodeller og ønsker ikke nødvendigvis at de skal ha de samme egenskapene. For eksempel, ved å
redusere hestekreftene i en bilmodell, kan produsenten senke toll og avgifter ved import og salg, noe som
resulterer i lavere priser for kundene.
Videre, når bilprodusenter selger et stort antall biler, ønsker de å minimere risikoen for returer så mye
som mulig. Dette kan oppnås ved å legge inn store sikkerhetsmarginer på motorene for å unngå reklamasjoner.
I hovedsak handler det ofte om at bilfabrikkene ønsker å redusere sannsynligheten for feil og redusere
kostnadene der de kan. Dette gir en mulighet for oss å optimalisere bilene ved å tune dem, slik at vi får
mest mulig ut av bilens ytelse.